Fotoclub Heechterp Schieringen is een fotoclub uit de wijk. We maken elke maand aan de hand van een opdracht foto's in en buiten de wijk.
We zijn een laagdrempelige club waarbij er zowel wordt gefotografeerd met een camera als een telefoon.
De fotoclub wordt ondersteund door 't Verskil. 't Verskil helpt mensen in de wijk om mee te doen en zich te ontwikkelen.
Ontstaan
Tijdens het project ‘Welkom in Heechterp’ hebben een aantal wijkbewoners een cursus fotografie gehad van Elske Riemersma, eigenaar van de Fotofabryk. We kregen hierbij ook hulp van coaches die eerder al een cursus bij haar hadden gevolgd en nog steeds actief zijn in de werkplaatsen van de Fotofabryk. Een deel van deze coaches zijn nog steeds betrokken bij de fotoclub.
Het bij elkaar komen, elkaar inspireren, in gesprek gaan en motiveren zorgde voor een club mensen die nu elke maand in buurthuis Insulinde samenkomen.
Tijdens elke bijeenkomst geeft een van de leden of een gastspreker ons uitleg over een nieuw thema/onderwerp binnen de fotografie. Denk hierbij aan abstracte fotografie, portret fotografie, fotograferen in de stijl van een bekende fotograaf, landschapsfotografie etc. De maand erop bespreken we de gemaakte foto's en geven we elkaar feedback.
"Foto's vertellen verhalen
zonder woorden"
Chris Top
Samenwerking
Samenwerking
In 2025 kwam 't Verskil op ons pad en hebben we een waardevolle samenwerking gevonden.
Fotoclub Heechterp Schieringen werkt vanaf september 2025 aan een nieuw fotografisch project met als thema’s: de aarde waarop we lopen – de sporen die we achterlaten en de stappen die we maken.
Via het project leggen we letterlijk en figuurlijk de focus op de wijk: de fysieke ruimte, de zichtbare en onzichtbare sporen van het verleden, en de stappen die wijkbewoners maken naar een duurzamere, mooiere en sterkere buurt. Het project mondt uit in een expositie in de maanden juli en augustus op meerdere plekken in de wijk.
We zetten fotografie in als middel om anders te kijken naar de eigen leefomgeving en hier met elkaar over in gesprek te gaan.
Zomerexpositie: Verbinding
Samen met ’t Verskil hebben we een fotografisch project ontwikkeld dat vanaf 4 juli gedurende twee maanden op vier locaties in de wijk te zien zal zijn.
De foto's met het thema ‘De grond waarop we lopen’ zijn te bewonderen in de sociale moestuin aan de Schieringerweg. De serie ‘De sporen die we achterlaten’ is te zien op de ramen van buurthuis Insulinde. De foto's rond het thema ‘De stappen die we maken’ hangen aan de bouwhekken aan de Archipelweg. Wie de foto's als drieluik wil bekijken, kan terecht bij de informatieborden voor het wijkcentrum aan de Egelantiersstraat.
Hieronder volgen de foto's als drieluik. Laat u een reactie achter in ons gastenboek?
Tip: Draai je telefoon
Ik ben Dorien en ik ben sinds een jaar bij de fotoclub. Vroeger vond ik foto's maken al hartstikke leuk. Ik weet nog mijn eerste cameraatje met een rolletje. Ik zou naar de fotovakschool gaan na de middelbare school maar dat liep wat anders. Ik heb een paar geleden een cursus fotografie gedaan en ik vond dat hartstikke leuk. Dat heeft een paar jaar in de kast gestaan tot ik bij de fotoclub kwam en het mooie was dat ik ook nog andere cursus deed ondertussen om de techniek een beetje leren. Dat kwam goed uit. Ik vind het leuk juist om dieren te fotograferen vooral kleine diertjes. Ik heb wat minder met architectuur te fotograferen.
Ik ben Gretha Wijbenga. Tijdens het project “welkom in Heechterp” ben ik als coach betrokken geraakt bij de fotoclub en na het project lid geworden.
Fotograferen is al jaren mijn hobby. Begonnen met analoog en werken in de doka tot de overgang naar het digitale. Het liefst leg ik dingen vast die mij opvallen in het dagelijkse leven. Dit kan een mooie lichtinval zijn, een roestige container enz. Daarnaast is het een leuke uitdaging om met de opdrachten van de fotoclub aan de slag te gaan zodat ik weer anders leer kijken.
Mijn naam is jeanine bruins, ik ben sinds vorig jaar 2025 via mijn vriendin Tjitske Hoekstra bij fotoclub Heechterp-Schieringen aangeschoven.
Mijn fotografie is begonnen met een telefoon Sony later ben ik over gegaan op een camera .. natuur is mijn passie het ging met vallen en opstaan maar iedereen moet het leren en ik leer nog! De opdrachten via de fotoclub is soms wennen en uitdagend. Momenteel ben ik ook portretfotografie aan het uitproberen ook leuk en een hele andere kijk op fotografie dan natuur.
Mijn naam is Lucy van der Heide. Ik ben 60 jaar en woon samen met man en hond in de wijk Heechterp-Schieringen, maar ook aan boord van de 'Nomadisch'
Ik kwam dankzij het project Welkom in Heechterp in aanraking met fotografie. Een professionele camera was voor mij iets te hoog gegrepen en ik haakte af. Na het project kreeg ik een mail van Elske Riemersma of ik ook zin had om terug te komen en dan mijn mobiele telefoon als camera te gebruiken. Dit heb ik gedaan en sindsdien probeer ik elke opdracht uit te voeren en bespreken we maandelijks de resultaten in het wijkgebouw Insulinde. Wat ik daar weer leuk aan vind is dat elke fotograaf weer een andere invulling en draai aan en opdracht geeft en dat je dat weer kunt gebruiken voor een andere opdracht.
Foto's maken en soms ook bewerken is een leuke hobby voor mij geworden en ik hoop dat ik dat nog lang kan doen
Mijn naam is Maudi Wiersma, ik ben 34 jaar en woon samen met mijn vriend en onze twee kinderen in de wijk Heechterp-Schieringen.
Als tiener vond ik fotograferen al erg leuk. Toen mijn camera kapot ging, raakte die hobby echter wat op de achtergrond. Dankzij het project Welkom in Heechterp kwam fotografie weer op mijn pad. Pushparani vroeg mij of de fotoclub misschien iets voor mij was, en zo heb ik mijn oude hobby opnieuw opgepakt.
Het liefst fotografeer ik in de natuur. Daar kan ik echt van genieten. Wat ik zo leuk vind aan de fotoclub, is de maandelijkse uitdaging. Iedere maand is er weer een andere opdracht, invalshoek of stijl om mee aan de slag te gaan. Voor mij hoeft een foto niet perfect te zijn, maar ik vind wel dat een foto in één keer goed moet zijn. Daarom bewerk ik mijn foto's niet achteraf. Daarnaast vind ik het erg leuk om elke maand te zien waar het oog van andere clubleden op is gevallen. Dat blijft me telkens weer verrassen en inspireren!
Pushparani van Oostveen
-
Griet Kloosterman
Vroeger en nu.
Mijn naam is Griet Kloosterman. Al vanaf ik jong was fotografeer ik. In het begin waren mijn honden een makkelijk doelwit om mee te oefenen. Ik fotografeer eigenlijk van alles wel. Abstract, natuur, mens en dier.
Eerst had ik een spiegelreflex maar door slijtage aan mijn handen was ik genoodzaakt om over te stappen op mijn mobiel. Al enige jaren zit nu bij de fotoclub om me te ontwikkelen en uitgedaagd te worden. Eerdaags heb ik een digitale camera gekocht om zo ook verder weg mooie foto's te kunnen maken.
Ook het bewerken van foto's en creëren van bijvoorbeeld flyers en visitekaartjes is een hobby van mij.
Tjitske Hoekstra
Onder Onze Voeten.
Uitleg:
Fotografische blik op Heechterp/Schieringen:
De grond waarop we leven draagt onze wortelen, bewaart onze sporen en laat zien hoe de wijk blijft veranderen!
Mijn naam Tjitske Hoekstra, de meeste noemen mij Tjits, ik ben 54 jaar en woon samen met vriend en onze 3 kids. We wonen zo'n 30 jaar in de wijk Heechterp-Schieringen
Al meer dan 10 jaar is fotografie mijn passie. Het liefst ga ik de natuur in om vogels te fotograferen, maar sinds ik lid ben van de fotoclub heb ik ontdekt hoe leuk het is om ook andere onderwerpen vast te leggen.
De maandelijkse opdrachten dagen me steeds weer uit om buiten mijn vertrouwde kader te kijken.
Ik ben soms wat te perfectionistisch. Op dit moment richt ik me onder andere op portretfotografie. Super leuk!
Wie weet tref ik je binnenkort voor mijn lens!
Agenda Fotoclub
De fotoclub Heechterp Schieringen is een samenwerking met 't Verskil vanuit Wij zijn de wijk en Kunstkade & Leeuwarden oost
tevens dank aan Insulinde, Wijkcentrum Heechterp-Schieringen & Sociale voedseltuinen Leeuwarden
Reactie plaatsen
Reacties